Q&A - Question and Answer (vraag en antwoord)
Op deze pagina treft u de veelgestelde vragen en antwoorden over ons project. Of de vraag nu gaat over de gehele projectlocatie, of de eerste fase of een van de deelfasen of specifieke gebruiksdoel. Deze zijn op deze pagina verzameld.
Heeft u een vraag die hier niet tussen staat? Stel uw vraag aan ons via bodegraven@weliving.nl. Mogelijk wordt uw vraag toegevoegd aan deze pagina.
Algemeen - projectlocatie
-
Het project wordt permanent gerealiseerd, met een permanente bestemming die nader wordt gedefinieerd als ‘Gemengde bestemming’.
Binnen Fase 1 geldt voor de gebouwen echter een aanvullende tijdelijke gebruikstitel:
Deelfase A: ‘(T)huisvesting van (internationale) medewerkers c.q. arbeidsmigranten’ voor een periode van 15 jaar.
Deelfase B: ‘Opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s)’ voor een periode van 10 jaar.
Kortom, het project en de gebouwen zijn permanent, maar worden tijdelijk toegewezen aan voornoemde specifieke doelgroepen.
-
Wanneer de specifieke doelgroepen vertrekken, worden de gebouwen omgebouwd voor andere functies, zoals: kantoorruimten, bedrijfsruimten, dienstverlenende ruimten of andere passende bestemmingen.
Bij het ontwerp en de keuze van het bouwsysteem is hier al rekening mee gehouden, zodat de gebouwen eenvoudig aangepast kunnen worden aan nieuwe functies.
-
Dat is nog niet bekend. Op dit moment richten wij ons volledig op de realisatie van Fase 1.
Zodra er meer informatie beschikbaar is over eventuele vervolgfasen, wordt dit gecommuniceerd via de projectwebsite. Wij raden aan om de website regelmatig te bezoeken of u aan te melden voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.
-
Houd deze projectwebsite in de gaten of meld u aan voor de digitale nieuwsbrief (klik hier om u aan te melden) om op de hoogte te blijven.
-
Wij zijn van plan één of meerdere klankbordgroep(en) samen te stellen met deelnemers van de gemeente, projectpartners, omwonenden en andere belanghebbenden of betrokkenen. Denk je een waardevolle bijdrage te kunnen leveren? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar bodegraven@weliving.nl.
We verzoeken je in de e-mail aan te geven vanuit welke achtergrond je wilt deelnemen aan de klankbordgroep en een korte motivatie toe te voegen. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat alle belangengroepen voldoende vertegenwoordigd zijn.
-
Wij staan open voor uw ideeën en suggesties. Deze kunt u per e-mail naar ons sturen via bodegraven@weliving.nl.
Fase 1 - deelfase A: Thuisvesting voor (internationale) medewerkers
-
WeLiving gaat de locatie zelf exploiteren. De beheerder moet nog worden geselecteerd.
Fase 1 - deelfase B: Opvanglocatie voor AMV’s (COA)
-
De locatie manager van het COA is het eerste aanspreekpunt, dat is nu Gabry Lo-Fo Wong. Gedurende de ontwikkeling en realisatie heeft het COA ook een eigen projectleider.
Voor de contactgegevens zie Bodegraven-pagina (klik) op de site van het COA.
-
De contactgegevens van de COA-locatie worden bekend gemaakt net voor de locatie opengaat: er komt een e-mailadres en een 06-nummer beschikbaar waarop meldingen kunnen worden doorgegeven en dat 24 uur per dag bereikbaar zal zijn. Wellicht blijft dit nummer hetzelfde als het was in het GR8 Hotel, de locatiemanager blijft namelijk ook Gabry Lo-Fo Wang.
-
Bij locatiemanager Gabry en haar team via de contactgegevens die dus bijtijds gedeeld gaan worden, o.a. via de locatiezoeker op coa.nl.
-
Het gaat om 100 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’ers) van diverse nationaliteiten die zonder begeleiding van een meerderjarige zijn gevlucht en onder voogdijschap staan van Nidos. Ze zijn in de leeftijd van 15 t/m 17 jaar. Op dit moment komen veel asielzoekers uit Syrië, Jemen, en Eritrea. Het COA spant zich in om tot een evenwichtige samenstelling van bewoners te komen. Begrijpelijkerwijs is hierbij de instroom van asielzoekers in Nederland leidend. In geval van Bodegraven zal de groep uit het GR8 Hotel verhuizen naar de nieuwe locatie.
-
In elk azc biedt het COA programma’s aan om asielzoekers te begeleiden. De programma’s gaan over wonen en leven op een COA-locatie, voorbereiding op inburgering in Nederland en voorbereiding op terugkeer naar het land van herkomst of een ander land. Bij AMV worden de jongeren 24 uur per dag begeleid door een COA team, ook ’s nachts zijn er professionals aanwezig en wakker. De jongeren zijn leerplichtig en gaan gewoon naar school en hebben daarnaast een behoorlijk druk programma. Lees hier meer: https://www.coa.nl/nl/asielopvang-van-jongeren-die-alleen-naar-nederland-komen.
-
Met de begeleiding wil het COA de bewoners ondersteunen bij de voorbereiding op hun toekomst en waar nodig hun zelfredzaamheid versterken. Zinvolle dagbesteding draagt bij aan het welzijn en de gezondheid van bewoners en aan de leefbaarheid en beheersbaarheid in en rond een locatie. School op de Internationale Schakelklassen vormt daar een heel groot deel van. Ook kunnen ze meedoen aan activiteiten op of rond de locatie. Bij het opzetten en runnen van activiteiten worden vaak bewoners en externe vrijwilligers betrokken.
-
Het COA kent huisregels, bewoners krijgen deze in hun eigen taal uitgereikt. En ze krijgen uitleg over rechten, plichten en omgangsvormen in Nederland.
-
Het COA is verantwoordelijk voor de veiligheid op de locatie. Dit doet de organisatie in samenwerking met de beveiligingsorganisatie Trigion die 24 uur per dag, 7 dagen in de week
aanwezig is op de locatie. Waar nodig is er contact tussen het COA en de politie. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. De jongeren krijgen ook begeleiding en voorlichting over onderwerpen zoals veiligheid.
-
Om opvanglocaties veilig en leefbaar te houden, heeft het COA huisregels die asielzoekers in alle opvanglocaties moeten naleven. Laten zij hun medebewoners of COA-medewerkers niet in hun waarde of overtreden ze op een andere manier de huisregels? Dan worden er maatregelen getroffen. Lees hier meer over de aanpak van overlast en maatregelen: https://www.coa.nl/nl/overlast
-
Het COA bekijkt samen met de gemeente welke vrijwilligersactiviteiten er nodig zijn. Zo kan het zijn dat het COA een oproep doet voor vrijwilligers voor bijvoorbeeld het lesgeven in basaal Nederlands.
Kijk hier voor meer informatie over vrijwilligerswerk bij het COA op: https://www.coa.nl/nl/vrijwilligerswerk
-
Het COA heeft helaas geen gelegenheid tot het sorteren en distribueren van kleding en goederen. U kunt kleding en goederen het beste brengen naar reguliere inzamelpunten, zoals van het Leger des Heils. Mochten er kleding of goederen nodig zijn voor de jongeren op locatie, dan maakt het COA gebruik van reguliere inzamelpunten met verschillende organisaties. U leest meer hierover op de website van het COA: https://www.coa.nl/nl/vrijwilligerswerk-en-donaties
-
Na binnenkomst in Nederland worden alle asielzoekers geïdentificeerd en geregistreerd door de AVIM (Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel) en de IND. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt eventuele documenten nader. De mensen krijgen een medische intake en zo nodig een tbc-controle. Lees hier meer over het asielproces.
-
Ja, ze mogen bezoek ontvangen, tussen 8.00 en 21.30 uur. Het COA kent een bezoekersregeling. Bezoekers moeten zich melden bij de receptie waar de beveiliging vraagt om een geldig legitimatiebewijs. De bezoeker ontvangt een bezoekerspas die zichtbaar moet worden gedragen. Lees hier meer over het COA bezoekersregelement.
-
Net als elke andere jongere in Nederland, gaan jongeren naar school. Van 5 tot 16 jaar geldt er de leerplicht en van 16 tot 18 jaar geldt er een kwalificatieplicht. Volgens internationale wetgeving moeten kinderen binnen drie maanden (het liefst zo snel mogelijk) na de asielaanvraag toegang tot onderwijs krijgen. De meeste jongeren gaan naar de ISK (internationale schakelklas). Op het moment dat hun Nederlands goed genoeg is, volgen zij regulier onderwijs. Lees hier meer over onderwijs aan asielzoekers.
-
Asielzoekers maken voor hun gezondheidszorg gebruik van de organisatie GezondheidsZorg Asielzoekers (GZA). Deze dienst heeft eigen verpleegkundigen en artsen en staat in nauw contact met de GGD en huisartsenposten in de regio. Lees hier meer over medische zorg aan asielzoekers. Op de nieuwe duurzame locatie heeft COA deze dienst intern voor de 100 jongeren.
-
Ja, ze krijgen vanuit het Rijk leefgeld. Van dat leefgeld moeten zij alles wat ze nodig hebben zelf aanschaffen. In de nieuwe duurzame locatie gaan ze zelf koken en dus ook boodschappen doen. Veel beter voor hun zelfredzaamheid t.o.v. de situatie in het GR8 Hotel.
-
De AMV’ers verblijven op deze locatie tijdens hun procedure, deze duurt vaak 1,5 jaar. Mochten ze in die periode 18 jaar worden, dan zullen ze doorschuiven naar een regulier AZC. Krijgen ze een status voor hun 18e, dan gaan ze naar een Nidos locatie in afwachting van een vaste woonplaats.
-
Het is belangrijk dat statushouders en asielzoekers die langer dan 6 maanden in Nederland zijn, zich zo snel mogelijk inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Zij ontvangen dan hun burgerservicenummer (BSN) en kunnen persoonlijke zaken regelen zoals het openen van een bankrekening. Vanaf dan kunnen en mogen ze ook werken. De wachttijd voor BRP-inschrijving is momenteel langer dan normaal. Statushouders krijgen voorrang bij de inschrijving in de BRP. Niet-statushouders komen op een wachtlijst. Statushouders en asielzoekers worden in deze BRP-straten ingeschreven in de gemeente waar ze op dat moment verblijven. Lees hier meer over dit onderwerp.